Θεατρικό Παιχνίδι

Project «Θεατρικό παιχνίδι και βιβλίο»

 

 

 

Project «Θεατρικό παιχνίδι και βιβλίο»

 

Η Κάτια Μακρυκώστα, σύμβουλος παιδαγωγικής θεάτρου και εμψυχώτρια θεατρικού παιχνιδιού, μόνιμη συνεργάτης του βρεφονηπιακού σταθμού και νηπιαγωγείου «ζωγραφήζω» από το 2016, υλοποιεί το καινοτόμο παιδαγωγικό project «Θεατρικό Παιχνίδι και Βιβλίο» το οποίο αποτέλεσε το θέμα της διπλωματικής της εργασίας στο πρόγραμμα Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας του Πανεπιστημίου Κρήτης, Σχολή Επιστημών Αγωγής Π.Τ.Δ.Ε. – ΚΕΜΕΙΕΔΕ, και βαθμολογήθηκε με άριστα.

 

Πρόκειται για μια συμμετοχική δράση η οποία μέσω βιωματικών εργαστηρίων καταλήγει να πάρει τη μορφή βιβλίου στο οποίο πρωταγωνιστές είναι τα ίδια τα παιδιά.

 

Πιο συγκεκριμένα, με την λεπτομερή ενασχόληση με το βιβλίο αναδύονται ερεθίσματα και σκέψεις που αποτελούν έμπνευση και βάση για την δημιουργία θεατρικών παιχνιδιών. Για κάθε σχολική χρονιά επιλέγεται προσεκτικά από την εμψυχώτρια και με γνώμονα τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των παιδιών το λογοτεχνικό κείμενο που θα χρησιμοποιηθεί ως αρχικό ερέθισμα.  Η διάρκεια του προγράμματος είναι εννεάμηνη με συχνότητα ενός εργαστηρίου – θεατρικού παιχνιδιού την εβδομάδα. Η ανταπόκριση των παιδιών είναι ιδιαίτερα θερμή. Το δημιουργικό υλικό που συγκροτείται στο τέλος αξιοποιείται, μελετάται και επιλέγεται, μαζί με τα παιδιά.

 

Η τελική προσπάθεια καταλήγει στην έκδοση ενός αναμνηστικού βιβλίου στο οποίο πρωταγωνιστές είναι τα ίδια τα παιδιά και περιλαμβάνει τις ετήσιες “δουλειές”- έργα της ομάδας (με τη μορφή εικονογράφησης) και σε μια οργανωμένη παράσταση – δρώμενο (εμπνευσμένο απο τα θεατρικά παιχνίδια όλης τη χρονιάς) με την παρουσία γονέων και κηδεμόνων. Χρησιμοποιώντας ως ερέθισμα το λογοτεχνικό κείμενο, τα παιδιά διευκολύνονται να βιώσουν τις πολλαπλές διαστάσεις μιας συνθήκης. Συνειδητοποιούν ότι ένα οποιοδήποτε αντικείμενο μπορεί να αποδοθεί και να χρησιμοποιηθεί με ποικίλους τρόπους, με αποτέλεσμα να καλλιεργείται η κριτική και συμβολική τους σκέψη και φαντασία παράλληλα με τις σωματικές τους δεξιότητες.

 

Στους παιδαγωγικούς στόχους του προγράμματος, περιλαμβάνεται η καλλιέργεια του ομαδικού πνεύματος και η  συνεργασία με αλληλοσεβασμό και αλληλοκατανόηση, η καλλιέργεια της φαντασίας και της δημιουργικότητάς τους, η ανάπτυξη πρωτοβουλιών αυτενέργειας, η ανάληψη ρόλων, ο σεβασμός των κανόνων, η έκφραση και διαχείριση των συναισθημάτων τους, η επαφή με κλασικά  παραμύθια και αυθεντικά λογοτεχνικά κείμενα, η ανάμιξη ηρώων, πλοκών, αφηγήσεων και η δημιουργία νέων παραμυθιών πάνω σε γνωστά πρότυπα κ.α.

 

Οι τεχνικές πραγματοποίησης των θεατρικών παιχνιδιών βασίζονται σε παραμετροποιημένες με το project προσαρμογές της μεθόδου “Λάκη Κουρετζή”. Σύμφωνα με τη μέθοδο “το θεατρικό παιχνίδι καλλιεργεί την διαδικασία της επικοινωνίας, αποτελεί ένα μέσο ενεργοποίησης και απελευθέρωσης της φαντασίας του παιδιού. Το παιδί μυείται σε αυτό, εκφράζεται, δημιουργεί, εκτίθεται μπροστά σε άλλους, αποκτώντας θεατρική αίσθηση και παιδεία. Είναι ένα «δημιουργικό συμβάν» που παρέχει στα παιδιά άμεση ικανοποίηση καλλιεργώντας ταυτόχρονα τέσσερις διαστάσεις: την ψυχολογική, την κοινωνική, την αισθητική και την εκπαιδευτική, ενώ δομείται από τέσσερις φάσεις: της ευαισθητοποίησης, του παιχνιδιού των ρόλων, του σκηνικού δρώμενου και της ανάλυσης”.

 

Φωτογραφία από ανοιχτό προς τους γονείς εργαστήρι θεατρικού παιχνιδιού

 

 

Φωτογραφία από το ανοιχτό προς τους γονείς εργαστήρι θεατρικού παιχνιδιού

 

 

Κάτια Μακρυκώστα

 

Η Κάτια Μακρυκώστα γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε αρχικά Διοίκηση Επιχειρήσεων στο ΑΤΕΙ Λάρισας και στη συνέχεια Ελληνικό Πολιτισμό στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Είναι τελειόφοιτη του Μεταπτυχιακού Προγράμματος «Θεατρικές Σπουδές» του ΑΠΚΥ με κατεύθυνση στην Υποκριτική και Σκηνοθεσία. Η διατριβή της έχει τίτλο: Αναζητώντας τον Homo Ludens. Μια συμμετοχική performance με θέμα τη ζωή ως παιχνίδι.

 

Παράλληλα έχει μαθητεύσει στο Εργαστήριο Παιδαγωγικής Θεάτρου και Θεατρικού Παιχνιδιού του Θεάτρου της Ημέρας, σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο, με διευθυντή σπουδών τον Λάκη Κουρετζή, και έχει αποκτήσει- με άριστα –  πιστοποίηση Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας με κατεύθυνση στην Αισθητική Αγωγή από το Πανεπιστήμιο Κρήτης, Σχολή Επιστημών Αγωγής, στο οποίο διατηρεί συνεργασία με τον καθηγητή Κωνσταντίνο Χρηστίδη και επισκέπτεται ως εισηγήτρια – εμψυχώτρια τους/ τις φοιτητές/ριες του προπτυχιακού μαθήματος Εικαστική Έκφραση του Παιδιού: Γλυπτική και Εφαρμογές του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης για την υλοποίηση εργαστηρίων σχετικά με το θεατρικό παιχνίδι και την Performance.
Σήμερα, εργάζεται ως σύμβουλος παιδαγωγικής θεάτρου και εμψυχώτρια θεατρικού παιχνιδιού σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, αναλαμβάνει εποπτείες εκπαιδευτικών, θεατρολόγων και εμψυχωτών και έχει σταθερή συνεργασία με το Κέντρο Βρεφονηπιακής Αγωγής «ζωγραφήζω» υλοποιώντας από το 2016 το Project «Θεατρικό Παιχνίδι και Βιβλίο». Επίσης, συνεργάζεται σταθερά με τον Σύλλογο Εκπαιδευτικών Π.Ε. Α΄ Αθήνας- «Ο Αριστοτέλης» υλοποιώντας εργαστήρια ενηλίκων σχετικά με την παιδαγωγική θεάτρου, το θεατρικό παιχνίδι και την Performance.

 

Από τον Οκτώβριο του 2018 είναι καθηγήτρια στον τομέα των Παιδαγωγικών στο μάθημα Θεατρικό Παιχνίδι – Παιχνίδι καθώς και στους υπόλοιπους τομείς στο μάθημα Κοινωνικές και Επαγγελματικές Δεξιότητες (Soft Skills) στα ΙΕΚ ΑΚΜΗ, και συνδημιουργός του πιστοποιημένου προγράμματος εκπαίδευσης ενηλίκων «Θεατρικό Παιχνίδι και Ειδική Αγωγή» το οποίο και έχει διδαχθεί σε διάφορους φορείς όπως Aegean College, Unicert κ.α.

 

Κάτια Μακρυκώστα, σύμβουλος παιδαγωγικής θεάτρου και εμψυχώτρια θεατρικού παιχνιδιού, μόνιμη συνεργάτης του βρεφονηπιακού σταθμού και νηπιαγωγείου «ζωγραφήζω» από το 2016
click by: Μωραγιάννη Καμαρινή